Don't Miss

معرفی پایان نامه های منتخب رشته مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر پیکره دانش تعامل انسان و رایانه

با سلام، در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای علمی، آموزشی و پژوهشی کشور در زمینه علم و هنر تعامل انسان و رایانه و تبادل اطلاعات علمی و کاربردی در این زمینه میان اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، “کارگروه موضوعی ویژه تعامل انسان و رایانه ایران” به تدوین فهرست پایان نامه های تکمیل شده یا در حال تکمیل مبتنی بر پیکره دانش تعامل انسان و رایانه پرداخته است.

ملاک اصلی انتخاب پایان نامه ها آن است که پژوهش زیربنائی پایان نامه در بردارنده  چارچوب های نظری، رویکردها، روش ها و ابزارهای تحقیق مرتبط با پیکره دانش تعامل انسان و رایانه باشد.  بنابراین، از اعضای هیات علمی و دانشجویان  ذی ربط دعوت می شود که در صورت اطلاع از پایان نامه های مرتبط با علم و هنر تعامل انسان و رایانه،تدوین فهرست پیوست را یاری دهند.

برای این منظور ،لازم است اطلاعات پایه مورد نیاز به نشانی زیر ارسال شود تا فهرست زیر تکمیل گردد . با تشکر و احترام، دکتر کاوه بازرگان (استادیار سیستم های اطلاعات با گرایش تعامل انسان و رایانه – گروه مدیریت سیستم های اجتماعی – فنی – دانشکده مدیریت و حسابداری – دانشگاه شهید بهشتی) k_bazargan[at]sbu.ac.ir

– گروه مدیریت سیستم های اجتماعی – فنی (“مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات” سابق)، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی (از سال تحصیلی 1392-1393  به بعد):

شناسنامه، چکیده و کلمات کلیدی پایان نامه های مرتبط:

1- عنوان پایان نامه: نیاز سنجی، طراحی، سنجش و ارزیابی یک برنامه کاربردی بر روی موبایل برای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با استفاده از رویکرد تعامل انسان و رایانه

– نام دانشجو: خانم گلناز حکیم جوادی

– گروه آموزشی: مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

– دانشکده: دانشکده مدیریت و حسابداری

– دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی

– نام استاد راهنما: دکتر کاوه بازرگان

– نام استادان مشاور: دکتر علی رضائیان، دکتر صدیقه شمس

– نام استادان داور: دکتر علی اوتارخانی، دکتر نوید نظافتی

– تاریخ دفاع: شهریور 1394

– چکیده: در دنیای امروزه استفاده از فناوری های موبایل ( تلفن همراه هوشمند ، تبلت ها ) در تمام ابعاد کاری و شخصی روزمره بشر به طور روز افزونی در حال گسترش است. استفاده آگاهانه و بخردانه از این فناوری های موبایل باعث سرعت بخشیدن در امور ، سهولت در انجام کارها و دسترسی آسان در هر مکان و زمان به اطلاعات برای کاربران گشته است.

در این پژوهش سعی گردید تا با رویکرد برازنده تعامل انسان رایانه با تمرکز بر وسایل موبایلی اقدام به تجزیه، تحلیل و آسیب شناسی وضعیت موجود پرتال دانشگاه شهید بهشتی و سپس طراحی برنامه ای کاربردی بر روی موبایل برای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گردد. هدف از این تلاش شناسایی و تأمین بخشی از نیازهای دانشجویان در جهت تسهیل، تقویت و بهبود مستمر ارتباط و تعامل مابین دانشجویان و دانشگاه می باشد. اقدامات صورت گرفته در این پژوهش شامل معرفی و توضیح اجمالی در مورد روش ها، قوانین و اصول موجود در رویکرد تعامل انسان و رایانه، شناسایی، تجزیه و تحلیل شیوه های استفاده از موبایل توسط دانشجویان ، تجزیه و تحلیل نیازمندی ها ، معرفی قابلیت ها و ابزارهای مورد استفاده توسط آنها ، شناسایی چالش ها و مشکلات روش ارتباطی کنونی ، نحوه برنامه نویسی با تأکید بر سیستم عامل اندروید و آزمون کاربرد پذیری برای برنامه تولید شده است.

جامعه هدف که دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است. در این پژوهش از نمونه گیری تصادفی ،طبقه بندی شده ( با طبقات دانشکده های مختلف) با حجم 491 نفر استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از نرم افزار SPSS و وب کاوی پرتال دانشگاه نشان داده است که دانشجویان تمایلی به استفاده معناداری از پرتال دانشگاه نداشته ولی با این وجود نیاز به دسترسی به اطلاعات به صورت موردی را دارند.کارایی اثربخشی در وسایل هوشمند موبایلی برای اهداف مرتبط به دانشگاه از جمله یاددهی و یادگیری هنوز در میان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی مشاهده نمی گردد .
نتایج حاصل از انجام آزمون های کاربرد پذیری نیز نشان داده است که اگر مدیران مسئول و عوامل اجرایی سیستم های موبایل در معاونت فناوری اطلاعات دانشگاه در طراحی برنامه های کاربردی، کاربران نهایی را محور و هدف کانونی طرح های توسعه ای خود قرار دهند در نتیجه کالا ، محصول ، برنامه ، نرم افزار ، سرویس ، خدمات و…. نیز رضایت کاربران را بیشتر جلب خواهد نمود. همچنین، پیروی از رویکرد تعامل انسان و رایانه و طراحی کاربر – محور موجب کاهش هزینه های تولیدی، پشتیبانی و حمایتی و محصول نهایی انعطاف پذیر می گردد.

کلمات کلیدی: تعامل انسان و رایانه در بستر موبایل، طراحی تجربه کاربری، طراحی کاربر- محور، کاربرپژوهی، کاربردپذیری، آزمون کاربرد پذیری، توسعه برای سیستم اندروید

2- عنوان پایان نامه : سنجش و ارزیابی دسترسی پذیری وب پرتال های دولتی کشور بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی – مطالعه موردی : پرتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پرتال های دستگاه های همکار

– نام دانشجو: خانم مهدخت حافظی

– گروه آموزشی: مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

– دانشکده: دانشکده مدیریت و حسابداری

– دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی

– نام استاد راهنما: دکتر کاوه بازرگان

– نام استاد مشاور: دکتر نوید نظافتی

– نام استادان داور: دکتر علی اوتارخانی، دکتر سجاد شکوهیار

– تاریخ دفاع: شهریور 1394

– چکیده: دسترسی‏ پذیری وب به معنی تسهیل امر دسترسی به اطلاعات و محتوای وب‏گاه‏ها ، برای عامه کاربران به‏ ویژه کاربران با ناتوانی‏های خاص و معلولیتهای جسمانی و نیز افراد سالمند است و  دسترسی‏پذیری یکی از مهمترین ارکان و پیش نیازهای وب سایت ها و دولت الکترونیک در راستای ارایه خدمات بهینه به مخاطبان آنهاست. رعایت استاندارد های مربوط به دسترسی‏ پذیری نه تنها از نظر فنی به بهبود وب‏گاه کمک می کند بلکه باعث می‏شود جامع ه‏ای بسیار آسیب‏پذیر تر از آنچه در فکر طراحان اولیه و توسعه دهندگان وب‏گاه ها بوده از آن بهره ببرند. در حال حاضر بسیاری از کشور های جهان علاوه بر رعایت کردن این استاندارد های بین‏ المللی به عنوان یک الزام برای خدمت رسانی تحت وب، قوانین و مقررات قاطع خود را در این زمینه وضع کرده اند و به این صورت جامعه معلولین را به عنوان یکی از مخاطبین خود به رسمیت شناخته اند. در این پایان نامه سعی شده با مطالعه تطبیقی پژوهش های پیشین، اسناد کلیدی و قوانین کشوری و بین المللی، جایگاه قانونی و کاربردی دسترسی‏ پذیری در ایران و دیگر کشور های جهان مشخص شود و سپس پرتال وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عنوان نمونه به دو روش مبتنی بر شبکه و  مبتنی بر متخصص از نظر دسترسی پذیری ارزیابی شده، راهکار هایی برای بهبود پرتال معرفی شوند و در نهایت پیشنهادات و راهبرد هایی برای بهبود شکاف میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در ایران ارائه ‏شود.

– کلمات کلیدی: دسترسی پذیری وب، کاربران معلول و ناتوان، کاربردپذیری، راهبردهای دسترسی‏پذیری وب ، قوانین دسترسی‏ پذیری وب ، استانداردهای دسترسی‏ پذیری وب ، اصول و قواعد طراحی دسترسی پذیر

3- عنوان پایان نامه : سنجش و ارزیابی بلوغ استراتژی تجربه کاربری پروژه های اطلاعات مکانی تحت وب: مطالعه موردی نقشه تحت وب شهر تهران

– نام دانشجو: آقای حمیدرضا حافظ نیا

– گروه آموزشی: مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

– دانشکده: دانشکده مدیریت و حسابداری

– دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی

– نام استاد راهنما: دکتر کاوه بازرگان

– نام استاد مشاور: دکتر علی رضائیان

– نام استادان داور: دکتر علی اوتارخانی، دکتر سجاد شکوهیار

– تاریخ دفاع: دی 1394

– چکیده: پروژه های تحت وب مکانی بدلیل واسط کاربری متفاوت و با توجه به اینکه بخشی از دنیای واقعی ما را نمایش می دهند همواره برای کاربران جذاب بوده اند. به علت نوع واسط کاربری و نمایش حجم زیاد اطلاعات، تجربه کاربری و سهولت استفاده آنها مهم است. در سال های اخیر توجه به مفهوم تجربه کاربری در سازمان ها رو به افزایش بوده و شاهد ورود این مفهوم به سطوح استراتژیک سازمانی هستیم.

هدف این تحقیق تجزیه و تحلیل نحوه استفاده کاربران و کاربردپذیری نقشه تحت وب شهر تهران و ارزیابی میزان بلوغ استراتژی تجربه کاربری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران براساس مدل های موجود در این زمینه است.

در این پژوهش با استفاده از روش کمی، کیفی و آمیخته درصدد پاسخ گویی به سوالات پژوهش از جمله نحوه استفاده کاربران از پرتال نقشه تهران از نظر کمی، کیفی و آمیخته، نقش و جایگاه تجربه کاربری در پرتال نقشه تهران، روش ها و الگوهای برتر سنجش و ارزیابی بلوغ استراتژی و سطح بلوغ استراتژی تجربه کاربری نقشه تحت وب تهران هستیم. همچنین جهت بهبود میزان بلوغ تجربه کاربری نقشه، اقداماتی کلیدی را در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیشنهاد می دهیم.

با سنجش میزان کاربرپذیری پرتال نقشه تهران، به این نتیجه رسیدیم که سطح کاربردپذیری سیستم در سطح متوسطی قرار دارد و نیاز به ارتقا آن وجود دارد و باتوجه به شاخص های مدل بلوغ سازمانی متوجه شدیم که در مرحله آغازین بلوغ تجربه کاربری در سازمان قرار داریم.

نتایج این تحقیق برای توسعه دهندگان و طراحان نقشه های آنلاین و همچنین سازمان های متولی این نقشه ها در جهت نهادینه سازی تجربه کاربری و سنجش بلوغ سازمانی مفید است و می تواند منجر به بهبود این سیستم ها شود.

– کلمات کلیدی: استراتژی تجربه کاربری، بلوغ تجربه کاربری، کاربردپذیری، پروژه های مکانی تحت وب

4- عنوان پایان نامه: سنجش، ارزیابی و بهبود مستمر استراتژی مشارکت الکترونیک از طریق وبگاه های سازمان های مردم نهاد: مورد کاوی وبگاه انجمن صرع ایران

– نام دانشجو: خانم فاطمه مهدی پور

– گروه آموزشی: مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

– دانشکده: دانشکده مدیریت و حسابداری

– دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی

– نام استاد راهنما: دکتر کاوه بازرگان

– نام استاد مشاور: دکتر علی رضائیان

– نام استادان داور:  دکتر روح اله تولائي، دکتر سجاد شکوهیار

– تاریخ پیش بینی شده برای دفاع: بهمن 1394

– چکیده: صرع یکی از شایع ترین اختلالات عصبی مزمن با شیوع نسبتا بالای 1.5-1.4 در هر1000 نفر، به خصوص در کشورهای در حال توسعه است. انجمن صرع ایران، سازمانی مردم نهاد است، که از سال 1374 با هدف تلاش در راستای پیشگیری از بیماری صرع انتخاب مسیر صحیح درمانی مبتلایان، ارتقاء دانش و نگرش عمومی جامعه پیرامون صرع و حمایت از بیماران مصروع به فعالیت می پردازد. امروزه وب سایت ها یکی از ابزارهای اصلی مورد استفاده سازمان های مردم نهاد برای به اشتراک گذاری ارزش ها، اقدامات، و اهداف سازمان می باشند. اگر بازدید کنندگان وب سایت نتوانند به آن چه که در پی آن هستند دست یابند، و به عبارت بهتر نتوانند با سازمان تعامل کنند، سازمان فرصت مشارکت بخش عظیمی از افراد جامعه را از دست خواهند داد.

هدف از پژوهش حاضر، بررسی استراتژی مشارکت الکترونیک در وبگاه های سازمان های مردم نهاد مطالعه موردی انجمن صرع ایران است. در پژوهش حاضر به منظور پاسخ گویی به سوالات پژوهش از مدل مرجع تجربه کاربری CUBI  و ترکیبی از روش های کمی و کیفی مناسب با بستر مورد نظر استفاده گردیده است. پژوهشگر در نقش کاربر پژوه و تحلیلگر تجربه کاربری به شکل مستمر به پایش و بررسی وضعیت مشارکت الکترونیک وب سایت انجمن صرع ایران پرداخته است، چالش ها و مشکلات پیش روی کاربران به جهت تعامل با وب سایت بررسی گردیده است و در انتها به جهت بهبود مشارکت الکترونیک در وبگاه سازمان، استراتژی های مناسب و راهکارهای عملیاتی پیشنهاد گردیده است.

– کلمات کلیدی: مشارکت الکترونیک، سنجش و ارزیابی، تجربه کاربری، کاربرد پذیری، سازمان مردم نهاد

5- عنوان پایان نامه: مدیریت و کاربرد داده های باز برای بهبود مشارکت شهروندان در برنامه های دولت الکترونیک: تحلیل مقایسه ای مشارکت الکترونیک در ایران و کشورهای منتخب

– نام دانشجو: ریحانه عامل نوقانی

– گروه آموزشی: مدیریت سیستم های اجتماعی – فنی

– دانشکده: دانشکده مدیریت و حسابداری

– دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی

– نام استاد راهنما: دکتر کاوه بازرگان

– نام استاد مشاور: دکتر علی رضائیان

– نام استادان داور: دکتر سجاد شکوهیار

– تاریخ دفاع: شهریور 1396

– چکیده: هدف این پژوهش ارائه راهکارهایی برای مدیریت و بکارگیری داده های باز دولتی در ایران بوده است تا به هدف بهبود مشارکت شهروندان در برنامه های دولت الکترونیک دست یابد. طبق گزارش دولت الکترونیک سازمان مل متحد در سال 2016 ، ایران از لحاظ مشارکت الکترونیک در رتبه 149 از میان 193 کشور جهان قرار دارد که نسبت به سال 2005، 44 رتبه نزول کرده است. با ارائه داده های باز دولتی، شفافیت دولت ها افزایش یافته و درک شهروندان از فرایندهای تصمیم گیری دولت و همچنین مشارکت آن ها در این فرایندها بهبود می یابد.
برای تحلیل مقایسه ای مشارکت الکترونیک با ایران، کشور فرانسه انتخاب شده است.  روش های به کار برده شده در تحقیق عبارتند از : تحلیل سیاست و وب کاوی. در این پژوهش، سیاست ها و اسناد راهبردی کشورهای ایران و فرانسه تحلیل شده و در مرحله دوم به تحلیل داده های تراکنشی تعاملات کاربران با پرتال ملی داده های باز کشور فرانسه پرداخته شده است. جهت بررسی میزان مشارکت شهروندان ایران در برنامه های دولت الکترونیک به دلیل عدم فراهم شدن الزامات فنی جهت دسترسی به آمار تراکنش های کاربران در این پرتال ها و همچنین چگونگی تعامل شهروندان با آن ها، لاگ های مورد نیاز در دسترس نبوده است.
نتایج تحلیل قوانین و مقررات موجود در ایران در زمینه انتشار و دسترسی به اطلاعات نشان می دهد در تدوین این قوانین باید اصول و استانداردهای داده های باز دولتی و همچنین رویکردهای  بین المللی مانند تعهدات کشورها نسبت به شبکه همیاری دولت باز (OGP)، نیز در نظر گرفته شود. نتایج اجرای سیاست ها در ارائه ی داده های باز دولتی در پرتال ها مشخص می شود. با تحلیل محتوای وب پرتال های داده های باز ایرانی مشاهده شد که در بروز رسانی و تکمیل داده های باز دولتی ارائه شده، اطلاع رسانی درباره این پرتال ها به شهروندان و از همه مهم تر فراهم کردن امکان بکارگیری مجدد از داده های باز دولتی ارائه شده برای شهروندان باید تلاش شود.

– کلمات کلیدی: دولت الکترونیک، مشارکت، مشارکت الکترونیک، داده های باز، داده های باز دولتی، تحلیل سیاست ها، وب کاوی

 6- عنوان پایان نامه: تحلیل و مقایسه الگوهای خلق و بکارگیری نوآوری اجتماعی در اکوسیستم های باز فاوا : مورد شرکت …

– نام دانشجو: محمد طاهری

– گروه آموزشی: مدیریت سیستم های اجتماعی – فنی

– دانشکده: دانشکده مدیریت و حسابداری

– دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی

– نام استاد راهنما: دکتر کاوه بازرگان

– نام استاد مشاور: دکتر علی رضائیان

– نام استادان داور: دکتر سجاد شکوهیار

– تاریخ دفاع: اسفند 1396

– چکیده: عنوان پژوهش حاضر تحلیل و مقایسه الگوهای خلق و بکارگیری نوآوری اجتماعی در اکوسیستم های باز فاوا است. نوآوری اجتماعی، استفاده از توان افراد خلاق، یا افرادی است که می توانند از این خلاقیت حمایت کنند تا در نهایت مسئله ای از مسائل مرتبط به یک جامعه انسانی مرتفع گردد. از طرفی کسب و کارها اگر بخواهند به نحو موثرتری پذیرای نوآوری باشند می بایست از مدل کسب و کاری استفاده کنند که بتواند به نرخ رشد نوآوری کمک کند. مدل کسب و کار پلتفرم به همراه اکوسیستم آن، مدلی است که این امکان را در اختیار قرار می دهد تا نوآوری را با نرخی که با مدل های کسب و کار دیگر امکان پذیر نیست رشد دهد. حال اگر این اکوسیستم باز شود تعامل همراه با اعتماد متقابل برای تمام افراد که توانمند عرصه نوآوری اجتماعی هستند فراهم می شود. هدف این پژوهش بررسی مدل کسب و کار شرکت عمران تخصصی، و تحلیل نحوه بهره گیری این شرکت از الگوهای نوآوری اجتماعی است تا بتوانیم توانایی این شرکت را در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی مردم را بسنجیم و آن را بهبود ببخشیم. روش تحقیق، در این پژوهش از نوع آمیخته (ترکیب کیفی و کمی) اکتشافی می باشد. بر طبق یافته های این پژوهش، شرکت عمران تخصصی از مدل کسب و کار خدمت محور استفاده می نماید، و با اضافه کردن قابلیت شبکه به این مدل تلاش بر رفع محدودیت های دانشی این شرکت داشت. در این راستا مشارکت مردمی حداقلی است.

– کلمات کلیدی: نوآوری اجتماعی ، پلتفرم – اکوسیستم باز ، فناوری اطلاعات و ارتباطات